اخبار بالاصنعت و معدن

آیا سعودی عربستان به کیش می رود؟از دیدار تا عمل چقدر فاصله است؟

در حالی که جامعه و اقتصاد عربستان دچار تحولات بنیادین ساختاری در نوع نگرش و اجرا شده است و با پیروی از مدل ناسونالیسم سلطنتی در حال اجرای پروژه های تحول اقتصادی و اجتماعی گوناگون است،هر از چند گاه اخباری درباره تعاملات و ارتباطات سعودی با ایران مطرح می شود که از جمله آنها می توان به تاسیس اتاق بازرگانی ایران و عربستان در دو کشور اشاره کرد.

به گزارش بازرگان نیوز ، در تازه ترین اتفاق میان دو کشور باید به مانور رسانه ای و خبری ای اشاره کرد که به صورت محدود و زیر پوستی درباره ورود سرمایه گذاران عربستانی به کیش در حال ایجاد است.

عبدالله بن سعود العنزی “سفیر عربستان سعودی در تهران “دوشنبه سری به غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران زده و در این دیدار به گفته سازمان منطقه آزاد کیش پیشنهاداتی به عربستانی ها ارائه شده است.

از جمله این پیشنهادات می توان به معافیت مالیاتی ۲۰ ساله از تاریخ بهره برداری برای فعالیت اقتصادی،عدم نیاز به روادید برای ورود وخروج اتباع خارجی،آزادی کامل خروج ارز،انعطاف پذیری بیشتر عملیات بانکی ،تضمین حقوق قانونی سرمایه گذاران خارجی و عدم محدودیت برای سرمایه گذاری و مشارکت اتباع خارجی اشاره کرد.

اما توجه به یک نکته ضروری است و آن اینکه هیچ یک از مقامات رسمی اجرایی عربستان در این دیدار حضور نداشته است و سفیر در ساختار پادشاهی عربستان ،اختیارات لازم برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری در کشور دیگر را ندارد و به همین دلیل هم صحبتی نکرده است و صرفا گوش بوده.

این در حالیست که در جزیره کیش نیز در سال های گذشته سرمایه گذاری های هزاران میلیاردی انجام شده است و بسیاری از پروژه ها در این جزیره در حال حاضر به ثمر رسیده و برخی از پروژه ها نیز همچنان معطل است و به سر انجام نرسیده است.

هسته مرکزی جزیره کیش و تقاطع هایی مثل میدان امیر کبیر و پروژه مرجان و چندین پروژه دیگر که باید به سر انجام برسند.

اما در خصوص سرمایه گذاری خارجی هنوز هیچ آمار رسمی ای در خصوص میزان،مدت زمان و ارزش و پراکندگی جغرفیایی و ضمانت آن ها از سوی هیچ مسوولی در خصوص جزیره کیش اعلام نشده است و به نظر می رسد از دیدار تا عمل فاصله زیادی است و اطلاع رسانی باید به صورت دقیق و مستند انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا